Expressen yrar om marknadsföring

Så här brukar det låta i media, denna gång i Expressen/Dina Pengar.

“Företagen pumpar in allt mer pengar i reklam. Allt för att vi ska upptäcka att vi inte kan vara utan de varor och tjänster företagen levererar. Men inget är som bekant gratis. De miljarder reklamen kostar hamnar så småningom på prislapparna för produkterna som konsumenten köper.”

För det första: Vi vill att företag utvecklas och att jobb skapas – men vi vill inte att företagen ska marknadsföra sig.

För det andra: Kostnader för marknadsföring och prislapp på produkten är inte nödvändigtvis korrelerad. Priset sätts beroende på efterfrågan och konkurrens. Marknadsbudgeten är en av ett företags många kostnadsposter och varierar mellan branscher och företag. Ett företag kan resonera på följande sätt: “Vi kan avsätta 5 % av intäkterna till marknadsföring. Vi kanske skulle behöva 10 % men vi har inte råd.”

Advertisements
Explore posts in the same categories: Finans

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s


%d bloggers like this: