Då får ni se vad köpfria dagar innebär

Som Svd skriver idag

“Kampanjen Buy Nothing Day startade 1992 i Kanada. Meningen är att man inte ska köpa någonting alls under 24 timmar, som protest mot kommersialism och konsumtionshets.

I år får den konsumtionskritiska dagen en extra skjuts av krisen. SCB:s siffror visar att konsumtionen föll med 0,2 procent under tredje kvartalet, jämfört med samma period i fjol”

 

DN rapporterar om demonstrationer och uppmaningar till köpbojkott – och hur mycket gemene man bryr sig.

“Den köpfria dagen uppmärksammades i flera städer under lördagen. Demonstrationståg och manifestationer i bland annat Uppsala och Göteborg manade till köpbojkott. Men budskapet rådde inte på svenskarnas köpsug.”

Vänta bara till efterfrågeras och recession tar ännu mer fart och handeln stannar upp bara för att ingen vågar göra något. Då får vi se vad “buy nothing” innebär för samhällsekonomi och löntagare – och vart klimat- och miljödebatt hamnar på prioritetslistan i en sönderfallande ekonomi.

Advertisements
Explore posts in the same categories: Uncategorized

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s


%d bloggers like this: