Paket hjälper inte Volvo och SAAB så länge det går åt skogen

Skattebetalarna måste hjälpa till (nja, man säger “staten” vilket får det att låta lite annorlunda) sägs det både i USA och i Sverige. Men ingen stat kan hjälpa så länge bilförsäljningen sjunker med närmare femtio procent. Hopp och tro (och krediter) måste återbördads till konsumenter och företag.

USAs tre biljättar har blivit groteska skapelser som skulle behöva en konkursförfarande för att rensa upp i vansinniga avtal med fack och återförsäljare. Jämfört med det amerikanska bilarbetarfacket är deras svenska bröder en konkurrensfördel för Sverige.

Läs vad Wall Street Journal skriver i frågan:

GM has about 7,000 dealers. Toyota has fewer than 1,500. Honda has about 1,000.

GM knows it needs fewer brands and dealers, but the dealers are protected from termination by state laws

Delstatslagar som gör att inte GM kan saga upp återförsäljare?

Och har jag uppfattat det rätt att GM har avtal med de europeiska fackföreningarna om livstidsanställning?

Advertisements
Explore posts in the same categories: Politik

3 Comments on “Paket hjälper inte Volvo och SAAB så länge det går åt skogen”

  1. Per Eriksson Says:

    Ja, varför kasta goda pengar efter dåliga? Vi minns alltför väl hur varvskrisen hanterades och jag vill inte se det upprepas.

    Jag noterar med glädje de insiktfulla kommunalpolitikerna i Stockholms stadshus som väljer att satsa på att renovera “miljonprogrammet”. Det måste göras och det kommer aldrig bli billigare att genomföra än nu.

    Med viss insikt i uppvärmningskostnaderna för dessa hus kommer det vara en monumental insats för miljön att se över isolering, fönster, värme- och ventilaitonssystem.

    Satsningen kommer förhoppningsvis också leda till att människorna som bor i husen kommer att må och känna sig bättre.

  2. Adolf. Says:

    Biluindustrin har gjort rejäla vinster de sista 10 åren. Var, exakt VAR, är alla pengarna?

  3. Adolf. Says:

    Staten kan lägga in pengarna i bilindustrin eller i a-kassan; oavsett så kostar det pengar. SAAB borde ha skrotats för länge sedan eftersom det helt enkelt inte finns tillräckligt många som vill ha deras bilar.

    Volvo har dock potential, en ganska stor sådan dessutom.


Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s


%d bloggers like this: