Windows 30 år – några minnen

Microsoft Windows fyller 30 å i år. Computer Sweden har en liten kavalkad över de olika versionerna som kommit genom åren.

Här är en artikel jag skrev för Computer Sweden inför 25-årsjubiléet: Sista stycket gäller i än högre grad idag.

I år fyller Windows 95 15-år, men äkta, ärrade Windows-veteraner firar istället 25-årsjubiléet för Windows 1.0.

1985 arbetade jag på Microsoft i Seattle. Min uppgift var att översätta de första Microsoft-produkterna till svenska så jag var nog den förste svensk som såg och använde Windows. Jag hade just slutfört arbetet med Excel 1.0 för Macintosh då min chef, via email, gav ordern ”din nästa uppgift blir Windows”. Att gå från Mac till en PC kändes som en straffkommendering och Windows 1.0 på en 8086-processor och två 5.25 floppy-diskar gav långsamheten ett ansikte.

Windows hade annonserats redan några år tidigare men lanserades först i november 1985 till ett milt uttryckt ljummet mottagande. Föga kunde vi ana att denna produkt skulle genera över hundra miljarder dollar i vinst och i princip bli ryggraden i IT-världen.

Windows 286 och 386 var ett steg framåt och det var nu som Windows-applikationerna började komma. Bill Gates bönade och bad både Lotus och WordPerfect om Windows-versioner eftersom han var övertygad om att båda marknadsledarna behövdes för att produkten skulle få fäste på marknaden.

Hoppet stod till OS/2 och samarbetspakten med IBM. Samarbetet gick dock trögt och Microsoft-utvecklarna klagade över att IBM bestod av ”masses of asses”.

Vi slet hårt för att förklara att både Windows och OS/2 var viktiga för framtiden. Vi visade komplexa bilder som visade Windows ”low end”, och OS/2 för ”high end” och vi hade avancerade verktyg för att flytta Windows-applikationer till OS/2. Det förmodade värstingsystemet saknade konstant drivrutiner för kringutrustning så den tyske säljchefen kom på ett enklare förslag till positionering: “Vill du printa, använd Windows”.

Att demonstrera produkterna på denna tid var en utmaning och vissa demos var mer utmanande än andra. I samband med att Bill Gates besökte Köpenhamn utsågs jag till hans frivillige demoassistent. Vi skulle visa Windows Excel och OS/2 Presentation Manager inför gräddan av danskt näringsliv. Gates talade, jag knappade. Vi repade sent in på natten före D-dagen. Tekniken strulade och Gates drog en monolog om brister i DOS och Windows som jag hade kunnat sälja för dyra pengar till pressen. Demon gick dock bra, förutom att OS/2 behagade gå över i svart-vitt mitt under demon. ”Vart tog färgen vägen” understod sig han att fråga MIG.

Det uppstod en sorts dolkstötslegend hos IBM om att Microsoft i lönndom gynnade Windows 3 på OS/2s bekostnad. Men Microsoft hade avsevärt större resurser avsatta till OS/2, och bara några månader innan skilsmässan från IBM satt vi på säljkonferens och fick hör att ”den som inte säljer OS/2 är ingen riktig Microsoft-säljare”.

Vi talade ofta om det goda som skulle komma i framtiden eftersom det befintliga sällan höll måttet. Fick vi bara mer minne, mer multitasking och mera bandbredd skulle undrens tid infinna sig.

Windows 3 gav oss ett självförtroende som vi inte hade med vare sig tidigare versioner eller med OS/2. Framförallt Excel gick i bräschen och hela 90-talet kändes som ett enda långt segertåg. När vi stod på Globen och demade Windows 95 minns jag att jag tänkte ”nu kan det inte bli bättre än så här”.

Idag driver inte Windows marknaden på samma sätt som förr då en ny version möjliggjorde nya generationer av program och hårdvara. Konsumentmarknaden driver den tekniska utvecklingen och den stora innovationskraften har flyttat utanför den traditionella PC-världen. Men vi har kommit en lång väg sedan min gamla PC med Windows 1.0.

Explore posts in the same categories: IT, Microsoft

Leave a Reply

